Page 20 - Marjaniemen Melojat ry
P. 20
Kansinaruihin laitetaan vetosolmut, joista naruja voi kiristää tarvittaessa.
Meloja on pieni pilkku merellä, joten väreillä voi auttaa omaa näkyvyyttään. Liivit on näkyvin osa me- lojasta, joten oranssi, keltainen ja monet neonvärit nä- kyvät hyvin. Jos liiveissä ei ole vara valita, niin kirkas- värinen hattukin auttaa.
Katkenneen melan varsi voi- daan vaihtaa tai tapauksesta
riippuen lyhentää. Lapa rik- koutuu harvoin, mutta sitä ei myöskään korjata. Lapaan koh-
distuu sen verran suuria voimia, ettei lapa korjattunakaan kestäisi. Yleensä rikkinäiset melat jäävät va- rastolle lähinnä varaosiksi. Melojen osta-
misessa painotetaan laatua ja kestävyyttä, sillä seurakäytössä eivät kevyemmät melat tahdo kes-
tää. Hyvä mela maksaa noin 200 €. Käyttömäärään nähden vikoja ja kolhuja ka-
jakkeihin tulee aika vähän. Käyttäjiä ja kalustoa on joka lähtöön ja yleensä kajakeista pidetään hyvää huolta. ”Korjaajan kannalta katsoen asiat ovat varsin hyvin”,
toteaa Pekka.
ENSIAPU ELI MITÄ TEHDÄ JOS... Evä jää ylös:
▶ Useimmiten evä jää ylös, koska kajakkia on vedetty rannalla ja evälaa- tikko on täyttynyt savesta tai hiekasta.
Yksi murheenkryyni on myös selkätuet. Ne tahtovat ▶ Ensimmäiseksi kannattaa pyytää kanssamelojaa melomaan rinnalle ja
lyttääntyä istuttaessa kajakkiin. Valitettavasti kalliissakin kajakeissa saattaa olla luvattoman huonosta materiaalis- ta tehdyt selkätuet.
Liukkaat luukunkannet
vetämään evän kärjessä olevasta narusta evä ulos. Narut ovat kuitenkin katoavaista sorttia. Ne joko kuluvat poikki tai tietämättömyyksissä ne katkotaan. Jos naru on poikki, paras apuväline on rautasaha. Tosin rauta-
sahaa tulee harvoin kuljetetuksi mukana, joten puukkokin käy. Kampea silloin varovaisesti evää ulospäin ja vedä lopuksi auki sormilla. Jos evä- kotelossa on vain savea, se huuhtoutuu meloessa pois. Jos pienet kivet
Kannet häviävät useammin kuin rikkoutuvat. Kun kansi jumittavat evää, niitä voi varovaisesti yrittää kaivaa pois. Vaijereista ei
saa vetää! Milloinkaan. Vaijerit ovat herkkiä, ja jos ne vääntyvät kerran, suoristamallakaan niistä ei tule enää hyviä vaan vaijeri menee vaihtoon.
Peräsin jumittuu:
▶ Yritäsaadaperäsinsellaiseenasentoon,ettäkajakkikulkeesuoraan. Kajakissa on reikä:
▶ Syntyy joko vahingon tai rakennevian takia.
▶ Paras apu on ilmastointiteipin kaltainen teippi. Teippi tulisi kuitenkin vaihtaa päivittäin. Tämä siksi että aurinko polttaa liiman
Yksi ikuisuuskysymys on, pitäisikö luukkujen olla kiinni vai
auki. Pekan ohje olisi, että kun kajakki on vajassa, luukun pitäi- tionsa. Tosin vaihtaminen ei ole aina mahdollista.
putoaa veteen, se harvemmin vajoaa suoraan alapäin vaan liukuu etäämmäksi. Vajan laiturin ympäristössä onkin runsas kokoelma avaimia, puhelimia, silmälaseja sekä aukon kansia.
Putoamisen voi estää naruvarmistuksella, ja useimmis- sa uusissa kajakeissa on kiinnikkeet jo valmiina. Vanhoihin luukunkansiin kiinnikkeen voi tehdä ruuvilla ja narulla. Ruuvin vierestä kansi voi tosin joskus murtua. Kannet tulevat Kajaksportilta eli suomalaiselta valmistajalta, joka vie luukku- ja ympäri maailmaa.
si olla auki. Ulkoaitauksessa majailevan kajakin luukkujen tulisi
olla kiinni. Kajakkia siirrettäessä kannen on ehdottomasti olta-
va kiinni tai luukun sisällä. Kajakkia ei siis siirretä kansi höllästi reiän korjaamisessa kunnolla alusta alkaen. huulilla, sillä kansilla on taipumus pudota ja jäädä roikkumaan
narun varaan.
20
niin tiukasti kiinni, että liiman poistaminen on sitten oma operaa-
▶ Lopullinen korjaaminen kannattaa jättää huollon hommiksi. Alustavan paikkauksen purkamisessa voi olla suurempi työ kuin