Page 10 - MArjaniemen Melojat ry
P. 10
KYMMENEN VUOTTA MaMea luotsaamassa
Seuran asioiden pyörittä- minen on jatkuvaa tilan- teenarviointia, asioiden analysointia sekä johto- päätöksien tekoa. Toimin- nan kulmakiviä ovat hyvä yhteistyö, tehtävien kes- kinäinen jako sekä avoi- muus ja vastuullisuus.
Teksti: MAURI HARJAPÄÄ | Kuva: LEENA FILPUS
Joustavuus ja toimintojen juoheva eteenpäin vienti perustuu myös riit- tävään ennakointiin. Tällöin perus-
ajatus on: ”Toteuta tätä hetkeä ja enna- koi tulevaisuus.” Voimavarojen yhteen- sovittamisen ja painopisteyttäminen luo edellytykset tavoitteiden saavuttamiselle. Näin toiminta etenee tavoitteesta toiseen. Lisäksi optimismi, todellisuudentaju ja stressin hallinta antavat meille enemmän mahdollisuuksia vaihtoehtoisiin ja jousta- viin toimintatapoihin.
Raportoinnin ja toimintakertomuksi- en avulla seurataan tuloksellisuutta ja tar- koituksenmukaisuutta sekä tarkistetaan tavoitteita. Positiivinen ja yhteisyyden il- mapiiri on vienyt meitä edelleen uusiin haasteisiin.
Mielestäni olemme yhdessä menestyk- sellisesti luotsanneet seuraa täten eteen- päin. Me tarvitsemme toinen toisiamme.
Vanha perustotuus on: ”Niin kaiku vastaa kuin sille huudetaan.” Yksinään olemme heikkoja ja eristäytyneitä.
Lotjaveljeskunnan vahvat perinteet
Ns. Lotjaveljeskunta on kuulunut vahvas- ti omana osanaan seuramme toimintaan
Seuramme pitkäaikainen puheenjohtaja Mauri Harjapää on aktiivinen meloja. Kuva on kevään 2005 Kauppatorimelonnasta.
10 ~ MaMe
mm. leikinlaskun kohteena. Kaikkien lot- jien ”ajatollaksi” olemme ristineet Mart- ti Sorsan, koska hän veti tämän kanoot- tityypin rakentamista. Se erehdyttävästi muistuttaa Sea Otteria, mutta keveytensä puolesta poikkeaa oleellisesti siitä. Näi- tä kanootteja rakennettiin noin 20 kap- paletta, joista osa tuli myös seuralle. Ka- nootissa on mahtavat tilat niin melojalle kuin varusteille. Lisäksi se on liukaskul- kuinen. Retkemme ovat suuntautuneet tä- hän mennessä Kainuuseen Kuhmoon ja Suomussalmelle sekä Saimaalle, Harto- laan ja Joutsaan. Lotjaretkien tavoittee- na on ollut säilyttää tietty taso eikä har- joittaa kurjuutta. Muistojen kansiot ret- kistä valokuvineen, parhaine ”huulineen” ja reittiselvityksineen toimivat kuin vanha viini, joka paranee ajan myötä.
Koulutus on vuorovaikutusta
Minulle on aina ollut koulutus läheinen asia. Usein olen pohtinut, mikä on palaut- teen merkitys esimerkiksi taidon opetta- misessa. Kun oppilas on aloittanut tavoit- teeseen suuntautuvan harjoittelun, hän kerää samalla tietoa opetettavasta asiasta. Kouluttaja antaa hänelle palautetta, kuin-
ka toimintaa on muutettava, jotta saavu- tetaan tavoite, esimerkiksi melontatuen käyttötaito. Hyvässä vuorovaikutuksessa kouluttaja ja oppilas välittävät toisilleen tietoa. Molemmat ovat tietoisia toistensa aikomuksista ja näin korostuu myös ope- tustilanteen turvallisuus. Palaute on an- nettava taidon edistymisen mukaan. Vä- hitellen myös oppilaan oma suoritus al- kaa palkita häntä.
Mietteitä puheenjohtajakaudelta
Yhteiset kokemukset ja muistot vain kir- kastuvat ja parantuvat vuosien saatos- sa. Senpä vuoksi selailin vanhoja valo- kuvakansioita ja seuran tiedotteiden pu- heenjohtajan palstoja, koska niissä olen varmaankin rehellisesti ja vilpittömästi tuonut esille myös omia tuntemuksiani. Olenkin kerännyt muutamia otteita Pu- heenjohtajan kynästä -palstalta:
• Tuloksellisuuden perustana on hyvä talkoohenki ja monipuolinen osaami- sen taso.
• Vastuuta ei voi antaa. Sen voi vain ot- taa. Vastuuta on pystyttävä myös jaka- maan jäsenille.